Nowe przepisy 2017 przeglądów technicznych

Dnia 13.11.2017 r. zostały wprowadzone nowe przepisy, dotyczące wykonywania badań technicznych wszelkich pojazdów. Przepisy są trochę bardziej rygorystyczne, dlatego posiadacze starych aut mogą mieć czym się martwić. W dzisiejszym artykule postaram się objaśnić Państwu na czym polegają nowe zasady badań technicznych w 2017 roku.

Przegląd samochodu od 13 listopada 2017 roku

Osoby prywatne, które chcą wykonać badanie techniczne swojego pojazdu, muszą od teraz zapłacić z góry za taką usługę w stacji kontroli pojazdów. Niezależnie od tego, czy samochód przejdzie badania pozytywnie lub też negatywnie – opłata jest pobierana z góry.

Koszt badania technicznego pojazdu osobowego

Aktualnie zapłacimy 99,00 zł za badanie auta osobowego bez instalacji gazowej, natomiast koszt badania samochodu z LPG łącznie wynosi 162,00 zł. Niestety po 20 maja 2018 roku, zapowiadane są kolejne podwyżki przeglądów aut osobowych.

Wyjątkiem są tutaj przedsiębiorcy, którzy wykonują badania techniczne swoich pojazdów na fakturę VAT z odroczonym terminem płatności. Wtedy zapłacą oni dopiero po wykonanej usłudze.

Zmiany w badaniach technicznych pojazdów

Jeśli podczas wykonywania badania technicznego pojazdu diagnosta wykryje niebezpieczną usterkę, to będzie ona automatycznie zgłoszona w elektronicznym systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów. Wszystkie stacje kontroli pojazdów będą posiadać dostęp do informacji na temat usterek w Państwa aucie, dlatego nie będzie możliwe wykonanie przeglądu technicznego dopóki te usterki nie zostaną naprawione. Jeśli Państwa auto nie przejdzie badań technicznych, to usterkę będzie trzeba wyeliminować w ciągu 14 dni, a następnie zgłosić się do tej samej stacji kontroli pojazdów i wykonać ponowne badania. Ich koszt na tej samej stacji wyniesie od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych w zależności wagi usterki. Jeśli zdecydują się Państwo na wykonaniu kolejnego przeglądu na innej stacji, to koszt wynosić będzie tyle samo ile pierwszy przegląd.

Jak powyższe zmiany wpłyną na nasze dotychczasowe realia?

Naszym zdaniem w ciągu 1-2 lat znikną z polskich ulic i parkingów stare, zniszczone i czasami nawet niebezpieczne dla otoczenia – wraki aut. Oczywiście mówimy tutaj o samochodach, których właściciele poczuwają się do odpowiedzialności. To niewątpliwy plus, ponieważ prawie na każdym parkingu w większym mieście, znajduje choćby jeden taki rodzynek, który tylko zajmuje bardzo cenne miejsce parkingowe. Właściciele wiekowych samochodów, którymi poruszają się normalnie na co dzień, także nie powinni mieć powodów do zmartwień, zakładając że dbają o swoje klasyki i youngtimer’y.

Problem natomiast mogą mieć osoby mniej zamożne, którzy użytkują sprawne lecz często trochę zaniedbane auta na dojazdy do pracy lub prowadzenia micro działalności gospodarczej. Naszym zdaniem nie unikniemy sytuacji, kiedy dane auto z bardzo niewielką usterką nie przejdzie przeglądu i dowód rejestracyjny zostanie zabrany. To na pewno negatywnie wpłynie na nasz rodzimy, „oddolny kapitalizm” i być może bardzo uprzykrzy życie mniej zamożnym osobom.

Jakie zmiany w cenniku złomowania?

Aktualnie większość stacji demontażu pojazdów przeżywa zatrzęsienie. Wiele starych aut nie przechodzi przeglądów, a ich naprawa jest często kompletnie nie opłacalna, dlatego właściciele decydują się na złomowanie. W związku z dużą ilością samochodów do skasowania, większość stacji demontażu i skupów aut na złom drastycznie obniżyła stawki za kg złomu samochodowego. Obecnie w większości firm możemy spodziewać się jedynie bezpłatnej usługi złomowania z darmowych odbiorem. Niektóre stacje wymagają dodatkowo opłaty za transport. Prognozujemy, że taki stan rzeczy może utrzymać się nawet przez kilka najbliższych lat.

To może skup aut, albo jakiś szrot?!

Niestety nie mamy dla Państwa najlepszych informacji. Skupy aut będą musiały zrezygnować z nabywania celem dalszej odsprzedaży pojazdów wiekowych z wieloma usterkami wpisanymi w CEP. Ich naprawa często też nie będzie opłacalna, a mało kto zdecyduje się na zakup starego samochodu bez przeglądu z uwagi na późniejsze problemy z przeprowadzeniem badań. Musimy więc sobie już teraz jasno powiedzieć, że „graty” znajdą swoje miejsce tylko i wyłącznie na złomie. To jest bardzo dobry plus dla kupujących starsze auta, ponieważ będą mieli oni pewność, że dany pojazd przeszedł badania techniczne więc nie powinien posiadać znaczących usterek. Firmy zajmujące się pośrednictwem w sprzedaży samochodów używanych, będą zainteresowane tylko młodszymi pojazdami lub w bardzo dobrym stanie. GEPARD – czyli nasza firma – również świadczy usługi w pośrednictwie sprzedaży samochodów używanych, ale nas te przepisy nie pogrążą, ponieważ od samego początku zapewniamy naszym klientom tylko sprawdzone auta! :-)

Nie piszemy tego bez powodu, ponieważ w związku z nowymi przepisami wiele nieuczciwych firm po prostu zniknie z rynku, ponieważ nie będą mieli czym handlować. Ewentualnie przejdą na jasną stronę mocy, gdzie również są pieniądze ( tylko trochę mniejsze ).

A Wam jak podobają się nowe przepisy przeglądów technicznych od 13.11.2017 roku? Piszcie w komentarzach!

Nowe przepisy 2017 przeglądów technicznych
5 (100%) 1 vote

No Comments Yet.

Leave a Reply